مقدمه

مطالعات و پژوهش های انجام شده در مورد کودکان نشان می دهد آموزش معماری در سنین اولیه زندگی کودک و نوجوان می تواند نقش بسزایی در آینده او ایفا نماید. درست زمانی که مغز کودک آماده یادگیری می باشد و پتانسیل بسیار زیادی برای درک از محیط های معماری دارد. در سنین پایین یک فرصت برای شکل دادن به محیط و خلاقیت کودک وجود دارد به عنوان مثال : کودک رفتار مسئولانه تری با محیط زیست خود دارد. امروز باور داریم این کودکان مشکلات زیست محیطی، پایداری، مشکلات ترافیکی را به روش مختلفی درک می کنند و آگاهانه تر از محیط زیست استفاده می نمایند. کودکان با آموزش اصول اصیل تربیتی،بازی، خلق آثار هنری و صنایع دستی که در طول فرآیند تعریف شده آموزش می بینند احساس لذت میکنند در حقیقت مشارکت کودکان اصل اساسی در آموزش و پروش خلاقیت خواهد بود، در طی فرآیند کودکان به صورت یک طرفه از مربی و معلم آموزش نمی بینند بلکه آموزش در قالب مشارکت و کار گروهی انجام می شود؛ این امر توانایی خلاقیت و نوآوری در آینده را برای کودک به ارمغان خواهد آورد.

درباره آکادمی

آکادمی معماری کودکان و نوجوانان با هدف آموزش تخصصی معماری کودک در مهدهای کودک، مدارس و سرای محله‌ها برای اولین بار در ایران پاییز1392 با حمایت و مدیریت جناب آقای مهندس سیدکاظم سیدمراد مورد مطالعه علمی و تخصصی به صورت جدی قرار گرفت. این سبک بدیع از آموزش کودک و نوجوان توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور تایید و استانداردهای آن توسط کارشناسان این مجموعه تدوین شده است همچنین در شورای عالی علمی انجمن مفاخر معماری ایران مورد حمایت و تحسین بی شائبه اساتید و پیشکسوتان این حوزه قرار گرفته است، شایان ذکر است در این طرح حمایت و مشارکت شایسته سازمان های بین المللی کمیسیون ملی یونسکو، سازمان بهزیستی و دیگر نهاد های دولتی خصوصی جلب شده است.

مأموریت ما

با توجه به اهمیت این مبحث در تمام جهان، در سطح ملی اگر بخواهیم جهان پایدار و متعهد به محیط زیست داشته باشیم بایستی از سنین کودکی شروع کنیم زیرا آموزش معماری در برنامه های درسی میتواند یک پایه و اساس اصلی برای بهبود واقعی محیط زیست پیرامون ما در حال و آینده باشد. ماموریت ما این است که به کودکان کمک کنیم تا درک صحیحی مطاببق با استانداردهای جهانی از معماری به دست آورند و سهم خود را در نسل آینده جامعه معماران به خوبی ایفا نمایند. ما تلاش می نماییم طرح های بکر و زیبایی شناختی کودکان را بعنوان شهر ایده آل کودک و نوجوان دریافت کنیم بنابراین در طی هر سال با برپایی فستیوال ها و برگزاری نمایشگاه های گوناگون، آثار کودکان را در معرض عموم مردم و مسئولین کشور به نمایش می گذاریم، همچنین در راستای ارزش گذاری هنر کودک و توجه بیشتر به کودک و نوجوان با اهداء جوایز ارزنده و تندیس های نفیس  معمار آینده به کودکان علاوه بر ارتقای سطح علمی و مهارت افزایی، اعتمادبه نفسی بی شائبه جهت با صلابت گام برداشتن در مسیر آینده و سازندگی کشور می بخشیم.

معمار کوچک چیست؟

معمار کوچک طرحی نوین و بی بدلیل در آموزش معماری مهد های کودک، مدارس، سرای محله، فرهنگسراها و … می باشد که با حمایت انجمن صنفی کارفرمایی طراحی و معماری، انجمن مفاخر معماری ایران و سازمان یونسکو اجرا در سطح کشور اجرا می شود.

ما میخواهیم تفکر و درک بهتری از ساختمان های محیط پیرامون، برای نسل آینده ایجاد نماییم در حقیقت طراحی و معماری در همه جای جهان در حال انجام است اما هیچ کس به ما کودک و نوجوان نمی آموزد چگونه آنرا درک و فهم کند تا در آینده ای نزدیک بیشتر  از شهر و محیط زیست خود لذت ببرد ، ما در حال بررسی چگونگی تعلیم معماری به کودکان هستیم تا بتوانند از ساختمان های محیط اطراف و پیرامون خود لذت بیشتری ببرند، ما با برنامه ریزی اصولی و استاندارد کمک می کنیم تا خلاقیت کودک و نوجوان شکوفا شود تا شهر های زیبا و قوانینی تخصصی و جهان شمول داشته باشیم .

هدف ما در مراکز آموزشی ساخت و ایجاد محیط آموزش جذاب برای کودکان و نوجوانان است تا بتوانیم فضای شادی سالم را برای کودکان و نوجوانان خلق نماییم، با استفاده از آموزش معماری به کودک کلید بهترین قانون های مدون و حتی غیر مدون جامعه پیدا خواهد شد، روابط شهری، تاریخچه هنر، جغرافیا، علم، آموزش و سلامتی همه تنها یک قسمت از فعالیت های ما در این آکادمی متخصص می باشد .

به صورت شبانه روزی و بی وقفه تلاش می کنیم تا دانش آموزان قبل از ایده پردازی و طراحی، موارد مختلف مانند ساختمان ها، نقل و انتقالات، تهیه غذا، گیاهان و جانواران، میراث فرهنگی، انرژی، آب، بازسازی شهرها و جوامع را در نظر بگیرند و در نهایت  قصد داریم بستری ایجاد نماییم تا کودکان و نوجوانان بیش از پیش به محیط زیست و جزئیات توجه نمایند، ساده ترین صورت مسئله ممکن این است که کودکان در طی این طرح متوجه شوند که بخش قابل توجه اکوسیستم شهری هستند و بایستی به عنوان نسل آینده به محیط خود احترام کنند و این میراث گرانقدر را به کودکان  و نسل آینده نیز منتقل کنند.

اهداف کلی برنامه آموزشی معماری کودک و نوجوان

    • آگاهی در جهت حس کردن فضاهای خصوصی و عمومی، خارجی و داخلی که کودک در آنجا زندگی و رشد خواهد کرد .
    • آگاهی از قوانین، مقررات، حقوق و مسئولیت های اجتماعی برای ساخت محیط پیرامون خود
    • قدردانی از میراث معماری به ویژه معماری معاصر
    • آگاهی و اطلاع کودکان و نوجوانان از اقلیم هر منطقه و کشف چگونگی ارتباط ساختمان ها با فرهنگ منطبق بر جامعه می باشد.
    • علم تجزیه و تحلیل، کشف و ایده پردازی در مسیر توسعه و پیشرفت محیط زیست
    • خلق و ارتقای توانایی فعالیت های گروهی کودکان و نوجوانان برای شناخت مشکلات و کشف یا خلق راه حل مناسب
    • فرصت آزمایش و کسب تجربه با تکنیک های کاربردی فرم و مواد
    • کسب توانایی تمرکز، تخیل، ایده پردازی، انتقاد و قضاوت مسائل
    • لزوم درک و تعریف خلاقانه از معماری مطابق با فرهنگ، میراث، طبیعت، سیاست و سایر شرایط جامعه

برنامه کاری و آموزشی ما چگونه است 

کارگاه های آموزشی با حداکثر ظرفیت 10 الی 15 نفر در ترم های متعدد به صورت هفته ای 1.5 ساعت تعریف شده است لذا هر جلسه شامل فعالیت های بالقوه و بالفعل کودکان و نوجوانان می باشد، برای آکادمی خلق یک فعالیت مناسب و استاندارد مهم است، فعالیت هایی که بصورت مستقیم با طراحی و معماری مرتبط هستند. در همین راستا با اطلاعاتی که به شکل ویژه از رفرنس های مرجع و معتبر بین المللی گردآوری و توسط کارشناسان و متخصصین این حوزه به صورتی که برای کودکان در زمینه شهر سازی و ساختمان سازی ایجاد علاقه میکند بومی سازی شده است هدف ما این است در زمان یادگیری، کودکان هر لحظه شاد و با طراوت باشند در حقیقت با ایجاد یک بستر سالم با تفریح و تخلیه هیجان آموزش تخصصی ببینند .

دوره آکادمی معماری کودکان و نوجوانان شامل سه مقطع مقدماتی، متوسطه و پیشرفته در شش سطح ارائه می گردد:

    • کارگاه مقدماتی 1و 2
    • کارگاه متوسطه 1و 2
    • کارگاه پیشرفته 1و2

ورک شاپ های تخصصی کوتاه مدت

    • دوستی با زمین با رویکرد آموزش محیط زیست کودکان
    • سیاست و اقتصاد شهری
    • معرفی محیط زیست به ویژ] محیط زیست شهری و ساختمان