فراخوان ارسال مقاله فصلنامه علمی و تخصصی آرمان شهر کودکان- شماره نخست

 

 

نشریه آرمان شهر کودکان

شماره نخست (طراحی شهری کودکان)

 

موضوعات شماره نخست:

1- طراحی شهری و الزامات آن برای کودکان: کودکان به عنوان شهروندان جامعه کمتر مورد توجه قرار گرفتند، شهر دوستدار کودک، شهری است که کودکان را شهروندان اصلی شهر به شمار می‌آورد. کودک نیازمند محیطی است که آن را مخاطب قرار دهد؛ محیطی که او را به چالش وادارد، توجه او را جلب کند و کودک از آن بیاموزد. در این قسمت موار زیر مورد ارزیابی قرار می‏‌گیرند:

– استانداردهای شهری مورد نیاز شهر کودک مدار

-ایجاد فضاهای شهری با استانداردهای کودکان: فضاهای عمومی، فضاهای فرهنگی- اجتماعی، تفریحی، گردشی، آموزشی، حمل و نقل، فضاهای ارتباطی (خیابان، کوچه و..)

– طراحی مبلمان شهری برای کودکان و استانداردها و ضوابط آن

– وسایط نقلیه برای کودکان: طراحی برای سرویس مدرسه، و حمل و نقل عمومی و اضطراری (آمبولانس)

– ساخت فضاهایی مختص برای کودکان در شهر جهت آموزش و شناخت دنیای پیرامون و رشد آنان (فرهنگسرا، خانه کودک، پارک کودک)

– توجه ویژه به کودک و رشد اجتماعی و خلق فضاهایی در این راستا

– توجه به کودکان معلول برای طراحی فضاهای شهری مانند: پارک‌ها، فضاهای بازی، مکان‌‏های آموزشی و ورزشی

 

2-کودک-اوقات فراغت: با توجه به این‌که کودکان امروزه در خانه‏‌های نه‌‏چندان بزرگ و درخانواده‏‌هایی با تعداد فرزندان کم و یا تک فرزند رشد می‏‌کنند، فضاهای شهری برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نقش مهم آن‌ها بسیار احساس می‌‏شود. فضاهای تفریحی نقش بسیار مهمی در رشد فکری و جسمی کودکان دارد. کودکان در هر زمان و هر شرایط بازی می‏‌کنند، اما فرصت‏‌های بازی کیفی تنها از طریق فرآیند آگاهانه امکان‌پذیر است.

– فضاهای بازی رسمی: مثل پارک‏‌ها، زمین‏‌های بازی، شهربازی و …

-فضاهای بازی غیر رسمی: کوچه، پیاده‌‏روها، حیاط‏‌ها،..

-فضاهای گردشگری و تفریحی: موزه‌‏ها، نمایش کودکان، نمایش عروسکی کودک، سینمای کودکان، …

 

3-کودک و محله: مکان‏ و محلات مسکونی بیشترین اهمیت را در زندگی کودک بازی می‌‏کند به طوری که سال‏‌ها این فضاها در ذهن کودک باقی می‏‌ماند و جزء اصلی خاطرات او را در بزرگسالی تشکیل می‏‌دهد. بسیاری موارد یک محله و شرایط آن باعث رویداد منفی و ایجاد بزهکاری از سنین پایین شده و یا رویکردی کاملاً برعکس و مثبت در زندگی کودک ایجاد می‏‌کند. در این بخش نیز سعی بر آن داریم که به موارد زیر بپردازیم:

– تعریف محله، نیازها و استانداردهای لازم برای کودکان

-فضاهایی که برای کودکان در هر محله تعریف می‌‎شود

-ریشه‌یابی معضلات و مشکلات برخی محلات در پدید آمدن برخی از آسیب‌‏های اجتماعی و فرهنگی

– نقش محلات در شکل‌گیری هویت کودکان و تعریف آن

.

4-کودک و طبیعت: طبیعت، تعامل با آن و احترام به آن از کودکی باید دیده‏ شود، که بی‌شک باید در فضاهای شهر دیده شود، انسان در تعامل با طبیعت از ابتدای خلقت قرار گرفته بوده، چیزی که امروزه به وادی فراموشی سپرده شده‏ است. طبیعت معلم بزرگ همه انسان‏‌هاست. در این قسمت به طبیعت در فضاهای شهری و به تعامل کودک با آن می‏‌پردازد که شامل:

1- طبیعت مصنوعی و طبیعی و الزامات مورد نیاز برای کودکان (پارک، حیات‌وحش، باغ‌وحش، پارک جنگلی و…)

2- تعامل کودک و طبیعت در راستای رشد کودک و بهبود اختلالات جسمی و روحی

3-احترام به طبیعت و ارتباط با آن

4- ایجاد مراکزی برای آموزش و شناخت گیاهان و جانوران و ارتباط با آن‌ها

 

5-کودک – میراث شهری:  آشنایی کودکان با میراث شهری و معنوی رابطه دو سویه دارد، به کودکان هویت و عزت نفس می‏‌بخشد و شهر را از آسیب‏‌های احتمالی در آینده با آگاهی این قشر آینده‌‏ساز حفاظت می‏‌کند. که شامل موارد زیر است:

– شناخت کودکان و میراث فرهنگی و معنوی شهر (ملموس-ناملموس)

– طراحی موزه و یا برنامه‏‌هایی برای بازخورد بیشتر این فضاها

– حفاظت شهری و کودکان پاسدار و دوست‌دار میراث فرهنگی

– ایجاد برنامه‏‌های مفرح برای جذب کودکان در فضاهای مهم شهری

 

6- کودکان و مشارکت شهری: مشارکت کودکان در مسائل شهری جایگاه ویژه‌ای را در تجربیات شهرسازی جهان پیدا کرده است، که این رویکرد موجب می‌‏شود کودکان در طراحی فضاهای شهری محیط زندگی خود اثرگذار و سهیم باشند و نیازمند پرداخت به موارد زیر است:

– مشارکت کودکان و حق مشخص آن‌ها

-روش‌‏های مشارکت کودکان و برنامه‌های متنوع برای آن‌ها

– نقش فضاهای فرهنگی و هنری در جذب کودکان در این راستا

 

7- کودک- روانشناسی و طراحی شهری: بدون شک شهر مرکز تعاملات اجتماعی و رشد و نمو کودکان است، بسیار از مشکلات روانی کودکان در بستر شهرها و تعاملات در فضاهای شهری صورت می‏‌گیرد. امروزه پدیده‏‌هایی مانند کودک بزهکار در سایه همین تعاملات و فضاهای شهری صورت گرفته که در آینده اثری بی‏‌شک غیرقابل جبران خواهد گذاشت.

فضاهای شهری می‏‌توانند کودکان خلاق، با استعداد، رو به رشد پرورش دهد. در این راستا این فصل شامل موارد زیر خواهد بود:

-مفهوم کودک و نیازهای شهری کودک

– اثر روان‏شناختی محیط برکودکان در فضاهای شهری مختلف

– کودک بزه‏کار و عامل محیطی موثر در این فرآیند.

 

8- شهر و حقوق شهروندی کودکان: مقوله شهروند و حقوق شهروندی گاه آن‏‌قدر کلی مطرح شده است، که این تصور به‌وجود می‌‏آید که همه شهروندان نیازهای یکسان دارند و یا توانایی آن‌ها برای مطالبه خواسته‌هایشان برابر است. حال آن‌که کودکان به علت برخورداری از ویژگی‌های خاص، نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کند و از مزایای آن بهره‌‏مند شوند. مواردی که باید در این بخش مورد بازبینی و تجسس قرار گیرند شامل:

-مفهوم کودک و شهروند از نگاه حقوق و احکام جامعه

-کنوانسیون‏‌های بین‏‌المللی و قوانین داخلی در این راستا

– کارها و اقدامات صورت گرفته حقوقی در مجلس، دادگاه‌‏ها و شوراهای شهری در این زمینه

-نظر اسلام، کودک و حقوق شهروندی

– نقش مدرسه بعد از خانواده به عنوان مهم‌‏ترین فضاهای تعاملات کودکان و حقوق شهروندی کودکان

مقالات مرتبط با این موضوعات را می‌توانید در نشریه شهر و کودک و نشریه آرمانشهر کودک مطالعه فرمایید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *